Orange, mango , banana
Avocado, pears
Pineapple, guava
Say It out and clear.
Kun kuvittelet 50 pientä, päiväkoti-ikäistä hämärään, pieneen saviseinäseen ja maalattialla varustettuun opetustilan lausumaan yhteen ääneen lorua,voit elää hetken päiväkodin ja kenialaisen esiopetuksen arkea.
Äänet ovat heleät, mutta helmihampaita ei juuri näy. Monet lapset imeskelevät sokeriruokoa kotonaan, ja se värjää ja reikiinnyttä maitohampaat.
Toisena päivän, kun jo vähän erotan paremmin lapset toisistaan ja kun tunnistan myös ryhmään sijoitetut erityislapset huomaan, että jotkut lapsista ovat kovin väsyneitä. Pari lapsista nukkuu istuallaan.
" Malaria", toteaa opettaja. Yhteisellä, ahtaalla penkillä torkkutaan ja pienimmät edelleen vain ihmeellistä vierasta pälyillen etenee tunti opettajan kirjan mukaisessa järjestyksessä.
Pienimmät eivät vaan ymmärrä yhtään mitään, sillä opetus tapahtuu vieraalla kielellä, englanniksi.
Kolmen opettajan voimin, yleensä yhdessä työskennellen he noudattavat hyvin tiukkaa päiväohjelmaa.Päivä on jaksotettu 30 minuutin oppitunteihin.Esi-esiopetukseen sisältyy englantia, sosiaaliseen ympäristöön liittyvää opetusta, matematiikka, uskontoa, liikuntaa, ihan kuin koulumaailmassa konsanaan.
Tiukka opetusohjelma viedään läpi ilman opetusmateriaalia, ei vihkoja, ei kyniä, eikä muuta havaintomateriaali kuin kartongeille piirretyt kuvat.Paitsi tänään, sillä löysin illalla marketista ison avokadon.Ehkä sitä huomenna sitten maistellaan!
Päivään sisältyi paljon muutoksia. Opettajatoveri olikin keittämässä omille oppilailleen lounaspuuroa ja työtä tehtiin vastuuta yhdessä kantaen, ja sain siis ryhtyä opettajaksi opettajien rinnallaan.
Aamutuntien jälkeen yhdistettiin leikki ja oppiminen. Siirryimme pienestä luokkahuoneesta avoimelle pihamaalle ja muutkin luokat olivat siirtäneet oppituntinsa Kenian auringon alle . Iloinen vilinä ja osallistuva, lapsikeskeinen oppiminen näkyi : jotkut harjoittelivat viestijuoksua, jotkut mittasivat matkoja tai harjoittivat keskustelutaitoja pareittain. Välillä me pienimmät lauloimme ja opeteltiin numeroita laulaen ja leikkien.
Tyhjät vesipullot täyttyivät oikeilla määrillä kiviä ja pienimmät oppilaat (3 vuotiaat ) pääsivät tiskaamaan opetuksessa käytettyjä pullonkorkkeja.
Alkuhämmennyksen jälkeen näimme taianomaisia hetkiä. Nopeat oppijat ohjasivat kädestä pitäen nuorempiaan ja kuin varkain pihamaalle piirtyi kirjaimia pienistä kivistä ja jokainen sai osallistua.
Jaettuja oppimisen kokemuksia oli ihana katsoa.
Pian tämän jälkeen lapset saivat sitten lounaassa.Ja sen on poikkeuksellista.
YHteistyössä vanhempien kanssa puuroannos kullekin lapselle on mahdollinen, ja se maistui aivan kaikille.
Esikoulunopettajat toivovat, että saisivat vanhemmat tukemaan myös lasten äidinkielen käyttöä opetuskielenä ja että ymmärrys lapsen luontaisesta oppimisen tavasta (siis leikkimisestä) lisääntyisi.Sitten saataisiin ehkä höllentää lasten tiukkaa opetussuunnitelmaa.
Iltapäivän opettajakollegoiden aktiivisen oppimisen ja ideoiden jakamisen työpajat saivat meidät riemuitsemaan. Kenialaisten kollegoiden syvät, sydämelliset ja muutokseen sitoutuneet lauseet vakuuttivat meidät, että tämän koulun oppilaat ovat matkalla tehokkaampaa, lapsikeskeistä ja mukavampaa oppimista ja opettamista.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.